Fugleforum.no: Færre Grå Hegre i Bunnefjorden - Fugleforum.no

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Færre Grå Hegre i Bunnefjorden

#1 User is offline   Sjøfalk 

• Group: Members
  • Interests:Natur, Friluftsliv, Fjell, Sjø, Fiske, Ski, Telemark, Padling, Fugler, Fotografering

Posted 23 July 2010 - 07:23 PM

Jeg har observert 8-10 grå Hegre de siste årene innerst i Bunnefjorden. I År har jeg bare sett 3 stykk. Jeg skal ta noen nye turer å sjekke om det virkelig er en nedgang. Betanden de siste 10-15 årene har vært helt konstant med 8-12 Gråhegrer som holder til inne i fjorden. Observasjonene i år var ikke positive - kun 2-3 Hegrer.

Skal ta noen nye turer å sjekke.

SJøfalkbb
0

#2 User is offline   STB 

• View gallery

Posted 23 July 2010 - 07:32 PM

Så vidt jeg vet jar det blitt rapportert hegrekoloni med unger i åsen mellom Bunnefjorden og Årungen. Har sett noen i Årungen og Gjersjøen i år , men når jeg tenker etter færre enn i fjor.
0

#3 User is offline   Sjøfalk 

• Interests:Natur, Friluftsliv, Fjell, Sjø, Fiske, Ski, Telemark, Padling, Fugler, Fotografering

Posted 23 July 2010 - 07:46 PM

View PostSTB, on 23 July 2010 - 07:32 PM, said:

Så vidt jeg vet jar det blitt rapportert hegrekoloni med unger i åsen mellom Bunnefjorden og Årungen. Har sett noen i Årungen og Gjersjøen i år , men når jeg tenker etter færre enn i fjor.

Har ikke talt eksakt. Men jeg har observert 8-12 hvert år de siste 15-20 årene i åsen opp mot Nesodden. SItter oppe i de store Fururtrærne. Eller fisker innerst i fjorden. Men her om dagen så jeg bare 2 - det er ikke bra. Skal ta en tur i morgen å sjekke på nytt.

De er majestetiske med sine enorme vingespenn. Sitter og fisker i vannkanten eller sitter oppe i furuene sine - som de har gjort de site 10-20 årene.

Majestetiske fugler. Håper jeg observerer flere i morgen.

Sjøfalk
0

#4 User is offline   Sjøfalk 

Posted 23 July 2010 - 07:56 PM

Ellers er det positivt at de har innført nye værnesoner rundt de to tre små holmene innerst i fjorden. Ærfugfuglene og Storskarven er der, og flere svaner, Hettemåker, kanadagjess, stormåse, tjeld, grågås, kanadagjess. Kvinand, Knoppsvane, Gravand, Hvitøyand, siland mm

Utrolig fugleliv her. Også i edelløvskogen her oppe (fredet område).

Sjøfalk
0

Share this topic:

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users