Fotokonkurranse - Flest arter på et foto Frist 08.02.10
Posted 08 December 2009 - 10:58 AM
Flest fuglearter på et og samme foto.
Frist:
Konkurransen er åpen fra og med 8.des 2009. Bidrag må sendes senest 8. feb 2010.
Premier:
Alle premiene er denne gangen sponset av Natur og fritid.
Kikk innom den flotte nettbutikken deres på http://www.naturogfritid.no
1. premie: Gyldendals store fugleguide - Ny revidert og utvidet utgave våren 2010
http://www.naturogfr...tore+fugleguide
2. premie: Mellom vingespissene
Verket ble kåret til "Årets Pandabok 2006" (WWF's pris for beste naturskildring)
http://www.naturogfr...m+vingespissene
3. - 5. premie: Mini-plysjfugl med klips og ekte sang.
Bonuspremie:
En tilfeldig trukket deltaker av konkurransen (som ikke ble en av topp 5) vinner også en mini-plysjfugl med klips og ekte sang.
Så selv om du ikke er blant de med flest arter på et og samme bilde har du fortsatt en sjanse til å stikke av med en av disse morsome små fuglene.
Mini-plysjfuglene er ca 8cm lange og fine å henge på sekken, veska, glidelåsen, bilspeilet o.l
Vinnerne av mini-plysjfuglene kan velge mellom følgende arter (med forbehold om at enkelte kan være utsolgt fra lager):
Stokkand, lunde, gråspurv, grønnfink, vandrefalk, svarttrost, rødstrupe, bokfink, måltrost, blåmeis, stillits, kattugle og snøugle.
http://www.naturogfr...a...3;&rstadv=J
Reglement:
- Konkurransedeltaker må være medlem av fugleforum.no (Innmelding er gratis og enkelt.)
- Konkurransedeltaker må ha tatt bildet selv
- Bildet må være tatt i Norge i, i perioden 8.des 2009 til 8. feb 2010.
- Bildet må være tatt av ville, levende fugler som er ute i det fri.
(Om det er i skogen, på fuglebrettet i hagen, i bebyggelse eller annen plass ute spiller ingen rolle.)
- Det er ikke lov å sette sammen flere foto, "lime" inn ekstra fugler, legge til eller fjerne elementer, eller manipulere bildet på annen måte.
- Normal bildebehandling er lov (Crop og heldekkende filter med: exposure, levels, curves, colour balance, sharpen o.l.)
- Fugleartene må være lett identifiserbare ut i fra bildet.
- Teknisk og estetisk kvalitet på bildet er ikke viktig i konkurransen, det essensielle er at fuglene er lett identifiserbare.
- Hvis det blir delte plasseringer i topp 5, blir de rangert etter innlevert dato.
- Bildet må inneholde minst tre fuglearter.
Bildestørrelse
- Filen bør ikke være over 500kb
- Maks oppløsning 1600px på lengste side.
Nedskalering kan gjøres i bildebehandlingsprogram som feks save for web i photoshop,
eller feks i Picnik online photo editor som man ikke trenger å laste ned for å bruke, men bruker direkte i nettleseren på www.picnik.com
Deltagelse:
- For å delta må du poste ditt bidrag i denne forumtråden. Kun bidrag postet i denne forumtråden vil bli godkjent. (Bidrag skal ikke sendes på epost, postes i galleriet eller være link til annen internettside.)
Bidraget må i tilllegg til bilde inneholde: overskrift med antall arter, liste med artsnavn på alle fuglene sett fra venstre til høyre på bildet, hvor og når bildet er tatt.
(Fremgangsmåte:
Trykk på "Add reply" knappen nederst,
I Feltet skriver du øverst antall fuglearter. Under skal det være en liste over hvilke arter det er fra venstre til høyre på bildet.
I Attachment Editor blar du deg frem til bildet på maskinen din og velger "Upload"
etter dette velger du "Add reply" for å poste innlegget, eller preview post" om du vil se over at alt stemmer før de poster innlegget.)
Antall bidrag:
Om du har postet et bidrag og senere greier å slå din egen rekord (i konkurranseperioden), kan du sende inn et nytt bidrag.
Det er således ingen begrensning i hvor mange bidrag hver enkelt medlem kan sende.
Send inn bilder underveis og ikke vent til fristen - så blir det spennende å følge med i konkurransen hvordan hver enkelt ligger an til å vinne.
Bilder med eventuelt samme antall arter i topp 5, vil bli rangert etter innlevert dato.
Har du spørsmål send dem til: post@fugleforum.no
Frem med fotokameraene!
Lykke til!
Posted 08 December 2009 - 11:54 AM
Planlegging er påbegynt. Dette er en skikkelig morsom konkurranse! Jeg fikk meg en liten plysjfugl i fjor og i år får jeg satse på enda flere arter på ett bilde. Men jeg husker at det var utrolig mye vanskeligere enn jeg trodde. De er raske på vingene disse småtassene.
Posted 27 December 2009 - 09:18 PM
Posted 04 January 2010 - 08:40 PM
Mvh
Ann Britt
Posted 05 January 2010 - 10:09 PM
Posted 11 January 2010 - 03:09 PM
Og til deg joeyberg: Det skal mer til for å overbevise meg om at den flyvende meisen ikke er en kjøttmeis, enn å skrive "det er nok en blåmeis".
Posted 18 January 2010 - 04:43 PM
Gulspurv, Blåmeis, Svartmeis, Kjøttmeis, Granmeis. Det er egentlig 6 arter, men dompapen dukket bak treet akkurat da jeg knipset! Dere ser ham såvidt ved treroten. Men jeg regner med at det ikke gjelds som "lett identifiserbar". Det er ikke for ingenting han kalles en dompap...
Humre
Bildet er tatt i dag, i hagen i Selbu.
Posted 18 January 2010 - 04:54 PM
Men det er jo det som gjør konkurransen så morsom :-)
Posted 26 January 2010 - 08:25 PM
Øverst til venstre (titter ned under store gren nr 2 fra toppen, så den blå issen synes) - blåmeis.
Høyt midt på - gulspurv
Helt til høyre på bildet, litt lavere enn gulspurven - grønnfink
Litt under grønnfinken og litt til venstre - dompap hunn
På nøtteautomaten - kjøttmeis og granmeis
Posted 03 February 2010 - 04:33 PM
Posted 04 February 2010 - 02:39 PM
Fra venstre på gjerdet rødstrupe , helt i toppen av grana en grønnfink ,
i busken ved gjerdet en blåmeis , så sitter en kjøttmeis på gjerde ,
på snøen under noen gulspurv og en svarttrost ,til slutt sitter en flaggspett og spiser fett med solsikke.
Bildet er dårlig ,tatt gjennom vinduet masse genskinn som jeg har forsøkt å fjerne med dårlig resultat
dårlig lys og snø. men jeg prøver alikevel.
Kolbjørn
Posted 09 February 2010 - 10:04 AM
1. plass: ormåsen, 7 arter
2. plass: kib, 7 arter
3. plass: Kari, 6 arter
4. plass: Daniel Skjauff, 6 arter
5. plass: joeyberg, 5 arter
Ved likt antall i topp 5 rangeres de etter innlevert dato.
Bonuspremie: Ann Britt
Gratulerer til alle som vant!

Sign In
Register
Help

MultiQuote