Jeg kjenner til Fuglehjelpen i Oslo, men finnes det andre tilsvarende hjelpeorganisasjoner ellers i landet?
Page 1 of 1
Hjelpeorganisasjoner for fugler og dyr i naturen
Posted 11 March 2010 - 12:40 PM
Såvidt jeg vet så er ikke dette spesielt utbredt, beklageligvis. Jeg er født og oppvokst i Sandnes rett utfor Stavanger, og jeg har aldri hørt om slike organisasjoner her. Jeg tror heller det går mer på frivillige enkeltpersoner, som tar imot, og behandler skadde,ville dyr.
Jeg tror Norge har mye å gå på når det kommer til dette. Hvorfor ikke ta etter England, USA og mange andre land, ved å starte frivillige organisasjoner, der det er tilgang på veterinærhjelp, rehabiliteringssenter osv. Jeg kan egentlig ikke forstå at Norge ikke har lagt mer vekt på dette. Vi så jo under oljekatastrofen, det var det totale kaos. Hva ville regjereingen gjøre? Jo, det ville skyte alle fuglene. For det om det er bevist at gjennom behandling,så blir de fleste fuglene friske igjen.
Jeg tror Norge har mye å gå på når det kommer til dette. Hvorfor ikke ta etter England, USA og mange andre land, ved å starte frivillige organisasjoner, der det er tilgang på veterinærhjelp, rehabiliteringssenter osv. Jeg kan egentlig ikke forstå at Norge ikke har lagt mer vekt på dette. Vi så jo under oljekatastrofen, det var det totale kaos. Hva ville regjereingen gjøre? Jo, det ville skyte alle fuglene. For det om det er bevist at gjennom behandling,så blir de fleste fuglene friske igjen.
Posted 11 March 2010 - 01:11 PM
Det er beklagelig at vi ikke har kommet lenger på dette feltet her i Norge. Synes egentlig det er både flaut og tragisk. Vi trenger jo ikke gå lenger enn til Sverige for å finne en helt annen holdning. Så er det jo også en svensk herre som leder Fuglehjelpen her i Oslo.
Den generelle holdningen jeg møter når jeg tar opp spørsmål om å hjelpe fugler som trenger det, er at "hva er vitsen.. det finnes så mange av dem.. vi kan ikke hjelpe enhver fugl i Norge.. osv, osv." Slike uttalelser gis faktisk også av mange innen fuglemiljøet! For meg virker det nesten som om den eneste "hjelpen" fugler/dyr får er avlivning. Noen ganger kan det selvsagt være den beste og mest humane hjelpen, men i utallige tilfeller kunne mange av dem blitt tilbakeført til naturen med relativt lite medisinsk hjelp.
Den generelle holdningen jeg møter når jeg tar opp spørsmål om å hjelpe fugler som trenger det, er at "hva er vitsen.. det finnes så mange av dem.. vi kan ikke hjelpe enhver fugl i Norge.. osv, osv." Slike uttalelser gis faktisk også av mange innen fuglemiljøet! For meg virker det nesten som om den eneste "hjelpen" fugler/dyr får er avlivning. Noen ganger kan det selvsagt være den beste og mest humane hjelpen, men i utallige tilfeller kunne mange av dem blitt tilbakeført til naturen med relativt lite medisinsk hjelp.
Posted 11 March 2010 - 01:28 PM
Et interessant tema du tar opp.
Jeg vet ikke om noen organisasjoner av samme type som Fuglehjelpen i Oslo.
For de som vil vite mer om Fuglehjelpen kan de se på nettsiden deres http://www.fuglehjelpen.no
Jeg er av samme oppfattning som Knut - Det er nok mest frivillige enkeltpersoner som tar imot og hjelper skadde/syke fugler.
Vi hører jo om slike mennesker i media fra tid til annen.
NOF driver en fin telefontjeneste - Fuglevakta 901 22 901:
"Fuglevakta er en døgnbemannet vakttelefon som skal ta seg av fuglenes ve og vel samt deres leveområder. Det vil si at du kan ringe 901 22 901, 24 timer i døgnet alle dager i året, og faktisk få kontakt med noen som bryr seg om disse sakene. Av praktiske årsaker vil telefonen i korte perioder bli koblet opp mot mobilsvar. Det vil si at dersom du ønsker kontakt med oss kan du ringe 901 22 901 og legge igjen en melding eller et telefonnummer etter en beskjed fra en hyggelig mann eller dame. Hvis du gjør dette vil vi ringe tilbake så snart som mulig. Av forståelige årsaker kan ofte telefonen bli satt på mobilsvar om natten."
Den kan dere lese mer om her:
http://birdlife.no/o.../fuglevakta.php
Hvilken rolle og tilbud har vetrinærer i forhold til ville fugler og dyr?
I beskrivelsen av yrket på utdanning.no står det følgende:
"Arbeidsoppgavene til en veterinær vil variere fra arbeidssted til arbeidssted. Svært mange veterinærer arbeider med tradisjonelt veterinærarbeid som er behandling av sportsdyr, kjæledyr og produksjonsdyr."
Om man leverer en skadet vill fugl til en vetrinær - hvem betaler for det?
Er det personen som leverer inn fuglen eller staten?
Jeg regner med at vetrinærer flest ikke jobber gratis.
Hvilke tilbud er reelle - kan de tilby rehabilitering? Eller er det avliving som er det mest aktuelle?
Jeg vil tro vetrinærer flest ikke har kapasitet til å ta hånd om særlige mengder med ville fugler/dyr?
Jeg vet ikke om noen organisasjoner av samme type som Fuglehjelpen i Oslo.
For de som vil vite mer om Fuglehjelpen kan de se på nettsiden deres http://www.fuglehjelpen.no
Jeg er av samme oppfattning som Knut - Det er nok mest frivillige enkeltpersoner som tar imot og hjelper skadde/syke fugler.
Vi hører jo om slike mennesker i media fra tid til annen.
NOF driver en fin telefontjeneste - Fuglevakta 901 22 901:
"Fuglevakta er en døgnbemannet vakttelefon som skal ta seg av fuglenes ve og vel samt deres leveområder. Det vil si at du kan ringe 901 22 901, 24 timer i døgnet alle dager i året, og faktisk få kontakt med noen som bryr seg om disse sakene. Av praktiske årsaker vil telefonen i korte perioder bli koblet opp mot mobilsvar. Det vil si at dersom du ønsker kontakt med oss kan du ringe 901 22 901 og legge igjen en melding eller et telefonnummer etter en beskjed fra en hyggelig mann eller dame. Hvis du gjør dette vil vi ringe tilbake så snart som mulig. Av forståelige årsaker kan ofte telefonen bli satt på mobilsvar om natten."
Den kan dere lese mer om her:
http://birdlife.no/o.../fuglevakta.php
Hvilken rolle og tilbud har vetrinærer i forhold til ville fugler og dyr?
I beskrivelsen av yrket på utdanning.no står det følgende:
"Arbeidsoppgavene til en veterinær vil variere fra arbeidssted til arbeidssted. Svært mange veterinærer arbeider med tradisjonelt veterinærarbeid som er behandling av sportsdyr, kjæledyr og produksjonsdyr."
Om man leverer en skadet vill fugl til en vetrinær - hvem betaler for det?
Er det personen som leverer inn fuglen eller staten?
Jeg regner med at vetrinærer flest ikke jobber gratis.
Hvilke tilbud er reelle - kan de tilby rehabilitering? Eller er det avliving som er det mest aktuelle?
Jeg vil tro vetrinærer flest ikke har kapasitet til å ta hånd om særlige mengder med ville fugler/dyr?
Posted 11 March 2010 - 06:32 PM
Jeg tror neppe vi noen gang kommer dithen at staten påtar seg alle utgifter forbundet med behandling/rehabilitering av skadet fugl/vilt. Jeg synes imidlertid det ville være naturlig om det offentlige gir en viss støtte til organisasjoner som Fuglehjelpen, slik at de får en stabil plattform å jobbe ut ifra. Det daglige arbeidet må nok også i framtiden hovedsakelig baseres på frivillig innsats og finansieres ved medlemskap, donasjoner, grasrotandel osv.
Tusen takk for at du linket opp både Fuglehjelpen og Fuglevakta. Det burde jeg selvsagt ha gjort i utgangspunktet. Synes for øvrig det veterinær Paula Bracht Gunnarskog skriver i sitt åpne brev på Fuglehjelpens side er verd å lese.
Tusen takk for at du linket opp både Fuglehjelpen og Fuglevakta. Det burde jeg selvsagt ha gjort i utgangspunktet. Synes for øvrig det veterinær Paula Bracht Gunnarskog skriver i sitt åpne brev på Fuglehjelpens side er verd å lese.
Posted 15 March 2010 - 02:42 PM
Jeg kjenner ikke noe særlig til det, så jeg burde kanskje holde kjeften min, men fuglehjelpen er jo mildest talt omstridt i ornitologiske kretser. Hvis jeg skulle trenge råd eller hjelp om skadet fugl, ville jeg ringt nof. Jeg vil anta at det er noen på forumet som kjenner litt til diskusjonen om fuglehjelpen, så kjør debatt
Posted 16 March 2010 - 10:18 AM
Jeg kjenner til at det tidvis har blåst rundt Fuglehjelpen, men ære være dem likevel for den innsatsen de gjør.
Det var en sak om stokkender som mistet fjær på en unormal måte som aktualiserte denne saken for meg. La først ut bilder på NOFOA, men fikk ingen respons. Var deretter i kontakt både med mange innen fuglemiljøet, Mattilsynet, Viltnemnda og Veterinærinstituttet. Til slutt var det Fuglehjelpen som sørget for å bringe en av de aktuelle endene til veterinærinstituttet.. uten å avlive den.. og den vil bli satt ut igjen. I utgangspunktet ønsket nemlig veterinærinstituttet å få innlevert avlivede fugler.
Det var en sak om stokkender som mistet fjær på en unormal måte som aktualiserte denne saken for meg. La først ut bilder på NOFOA, men fikk ingen respons. Var deretter i kontakt både med mange innen fuglemiljøet, Mattilsynet, Viltnemnda og Veterinærinstituttet. Til slutt var det Fuglehjelpen som sørget for å bringe en av de aktuelle endene til veterinærinstituttet.. uten å avlive den.. og den vil bli satt ut igjen. I utgangspunktet ønsket nemlig veterinærinstituttet å få innlevert avlivede fugler.
Share this topic:
Page 1 of 1

Help