Gå til innhold

Foto

Vellykkede fuglekasser

• Logg inn for å svare
4 svar på dette emnet

#1 Kari

Kari

Aktivitetsgrad: Havelle

• Medlemmer
  • 239 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne

Skrevet 11 juni 2011 - 11:00

Vi koser oss veldig med våre fuglekasser i år. Vi har to kjøttmeisfamilier, en rødstjertfamilie, svarthvit fluesnapper og blåmeis. Svalene jobber hardt med å prøve å presse ut i hvertfall rødstjerten. Vi får håpe de ikke lykkes.

Les mer på bloggen :-)
Har et vidt interesseområde, begrenset aktivitetsområde og skriver bloggen Kattene mine lager engler i sneen.

#2 Stein Arne Jensen

Stein Arne Jensen

Aktivitetsgrad: Kongeørn

• Medlemmer
  • 809 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Musikk og foto - spesielt når jeg kan kombinere det.

Skrevet 12 juni 2011 - 09:46

Fint blogginnlegg, Kari.

Fikk en ide ang. kasser høyt på låveveggen - og montering innenfra.
Hva med å bore hull i veggen i riktig størrelse for så å bygge kassa på innsiden av veggen???

Kanskje noe slikt du tenkte på da du skrev at du ville montere den innenfra :)
Stein Arne

#3 Kari

Kari

Aktivitetsgrad: Havelle

• Medlemmer
  • 239 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne

Skrevet 21 juni 2011 - 11:40

Hei :-)
Vi har vurdert begge deler og prøver kanskje både det ene og det andre etter hvert.

Jeg kan tenke meg at det kan være forskjell på hvilke fugler som blir interessert i hullet, avhengig av om kassen er utenfor eller innenfor. Noen fugler vil sikkert titte innom huller i selve veggen for å se om det er gunstig å lage rede innenfor. Mens andre vil ha søkeblikk etter noe "kassete"?

Jeg ser ikke mye småfugl titte på allerede eksisterende hull i låveveggen (slike gamle låver er jo full av hull i alle størrelser). Mens det straks kommer fugler og titter på en ny kasse.

Hva tror dere?
Har et vidt interesseområde, begrenset aktivitetsområde og skriver bloggen Kattene mine lager engler i sneen.

#4 Stein Arne Jensen

Stein Arne Jensen

Aktivitetsgrad: Kongeørn

• Medlemmer
  • 809 Innlegg:
  • Interesser:Musikk og foto - spesielt når jeg kan kombinere det.

Skrevet 21 juni 2011 - 12:10

På Labro museet ved Kongsberg har stæren laget hull i loftsveggene på flere gamle bygninger - og i enkelte tilfeller har låvesvaler overtatt hullene til reirplasser året etter - men det er kanskje ikke noe for fluesnappere og meis :)
Stein Arne

#5 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 105 Innlegg:

Skrevet 21 juni 2011 - 16:56

Kjenner en her i Lofoten som har en kasse inni veggen på huset, med et vindu han kan se inn i kassen innenfra huset. Vet han i alle fall har hatt blåmeis i veggen! :)

Jon Olav, moderator fugleforum.no

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere