Gå til innhold

Foto

grågulbrun fugl i skogsone opp mot fjellet - hvilken

• Logg inn for å svare
4 svar på dette emnet

#1 Kari

Kari

Aktivitetsgrad: Havelle

• Medlemmer
  • 216 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne

Skrevet 23 juni 2012 - 10:39

Hehe - gråbrungul er nettopp utfordringen. Litt av hvert, og ikke helt så jeg får plassert det så denne ble jeg aldeles blank på. Det nærmeste jeg kommer at den ligner noen, er jernspurv. Men den har altså gult på seg. Det kan se ut på det ene bildet som om det er en kamerating, men det er gult under buken og på sidene av fuglen på de andre bildene også. Så det er nok reelt. Jeg har lysnet og lagt inn mer kontrast på bildene, og legger med både orginal og manipulert bilde så dere får se ordentlig på den. Ellers er den fint brun over vingene. Har en brunlig flekk under øyet og er ellers stålgrå, ser det ut til. Dette er to individer.

De ble observert i skogsonen opp mot fjellet, i Selbu.

Noen som vet hvilken fugl dette er?

hvilken liten fugl 1.jpg
hvilken liten fugl 1b.jpg
hvilken liten fugl 2.jpg
hvilken liten fugl 2b.jpg
hvilken liten fugl 3.jpg
hvilken liten fugl 3b.jpg
Har et vidt interesseområde, begrenset aktivitetsområde og skriver bloggen Kattene mine lager engler i sneen.

#2 Vegard Aksnes

Vegard Aksnes

Aktivitetsgrad: Tårnseiler

• Medlemmer
  • 79 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 23 juni 2012 - 13:40

Synes den øverste ser ut som rødstjert hunn og de to nederste som jernspurv.

#3 Kari

Kari

• Medlemmer
  • 216 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2012 - 18:27

Ja, det var de to jeg vaket imellom også. Rødstjert og jernspurv. Men jeg gikk vekk fra rødstjert da jeg ikke så den typisk røde stjerten og ikke syntes jeg kjente den igjen. Det var så mye grått i disse (uten svart strupe).

Da jeg så gjennom bilder igjen, fant jeg begge individene på samme bilde. Jeg legger det ved her. Den øverste er fuglen på første bilde i serien i første innlegg. Her tatt fra siden, noe som viser den bedre. Jeg zoomer den inn (bilde 2). Det er dessverre fremdeles dårlig bilde, men jeg har prøvd å øke kontrast og lysne litt (bilde 3) for å se om vi blir klokere. Jeg tror ikke noen av dem er rødstjert, men at begge (altså alle bildene) kanskje nettopp er jernspurv?

Jeg har sett en del jernspurv her i Selbu, men alltid på våren. Kanskje det er det som forvirrer meg? Disse draktene er liksom "mykere" enn på de jeg ser på våren.

hvilken liten fugl begge.jpg
hvilken liten fugl øverste fra siden 1.jpg
hvilken liten fugl øverste fra siden 1b.jpg
Har et vidt interesseområde, begrenset aktivitetsområde og skriver bloggen Kattene mine lager engler i sneen.

#4 Vegard Aksnes

Vegard Aksnes

Aktivitetsgrad: Tårnseiler

• Medlemmer
  • 79 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 24 juni 2012 - 20:39

Er enig i jernspurv på begge. Ble lurt av det første bildet ditt. :D

#5 Kari

Kari

• Medlemmer
  • 216 Innlegg:

Skrevet 25 juni 2012 - 09:03

Ja, jeg ble fornøyd da jeg fant den igjen på et annet bilde :-).

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere