Gå til innhold

Foto

Stokkandrikenes nebb

• Logg inn for å svare
8 svar på dette emnet

#1 IJ Aag

IJ Aag

Aktivitetsgrad: Storlom

• Medlemmer
  • 452 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne

Skrevet 11 april 2010 - 21:13

Jeg har lagt merke til at fargen på stokkandrikenes nebb varierer veldig nå om dagen.. alt fra nesten gulrødt til lys blått. Noen som vet hva dette skyldes?

100410 (9)a.jpg
Inger Johanne.. som opplever naturen med glede og undring.

Hjemmeside - Blogg

#2 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 044 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 12 april 2010 - 19:07

Vet ikke hva grunnen til dette er, men her er en gammel tråd om stokkender med sølvfarget nebb:
http://www.fugleforu...rch=1

Jon Olav, moderator fugleforum.no

#3 IJ Aag

IJ Aag

• Medlemmer
  • 452 Innlegg:

Skrevet 12 april 2010 - 19:20

Dette er nok et vanlig fenomen, for jeg ser mange fargevarianter på andrik-nebbene nå.
Ser ut som om nebbet sakte men sikkert blekner hos flere av dem.
Funderer på om det kan ha noe med hormoner/paringstiden å gjøre, eller om det er et tegn på at disse gutta nå er klare for å bytte ut praktdrakten sin?

Hjemmeside - Blogg

#4 Joakim

Joakim

Aktivitetsgrad: Tårnseiler

• Medlemmer
  • 57 Innlegg:

Skrevet 12 april 2010 - 19:42

Apropos stokkandnebb. Du husker vel denne ved østensjøvannet i fjor Aag? Har du eller noen av dere andre sett noe mer til den? Det så ut som den klarte seg ganske lenge med det hullet i nebbet.

Tunge.jpg
mvh Joakim
Se mine bilder på Flickr

#5 IJ Aag

IJ Aag

• Medlemmer
  • 452 Innlegg:

Skrevet 12 april 2010 - 20:57

Visst husker jeg denne karen. Han var en av de første fuglene ved vannet jeg merket meg da jeg begynte å fotografere der nede for ca 5 år siden. Jeg bekymret meg veldig for ham, og lurte på hvordan han skulle klare seg gjennom en kald vinter med tungen ut av hullet i undernebbet. Det var tydeligvis ingen grunn til bekymring, for han er "still going strong". Så ham forrige dagen i selskap med en riktig så elegant stokkand-frøken. ;)

Nå har for resten noen av toppdykkerne ankommet. Enn så lenge holder de seg på Bøler-siden av vannet hvor de allerede er ivrig opptatt med å sikre etterslekten. Ett av redene ligger fint til med tanke på bilder.. både nært og åpent på en av øyene. Lysforholdene tilsier imidlertid at fotografering bør skje fra morgenen og til litt utpå formiddagen.

Hjemmeside - Blogg

#6 IJ Aag

IJ Aag

• Medlemmer
  • 452 Innlegg:

Skrevet 21 april 2010 - 22:40

Fant akkurat et bilde av stokkandriken med tungen ut av nebbet. Tok det 10 februar i år.

100210 (35)a.jpg

Hjemmeside - Blogg

#7 Joakim

Joakim

Aktivitetsgrad: Tårnseiler

• Medlemmer
  • 57 Innlegg:

Skrevet 22 april 2010 - 13:18

Så bra at det går bra med den karen. :) Grønn fin manke har han fått og siden jeg så ham sist. Ikke rart han er populær hos damene. Østensjøvannets svar på Gene Simmons?
mvh Joakim
Se mine bilder på Flickr

#8 IJ Aag

IJ Aag

• Medlemmer
  • 452 Innlegg:

Skrevet 27 april 2010 - 07:14

Jeg har spurt en ornitolog om dette med fargen på andrikenes nebb, og her er hva Morten Ree svarte:

"Om sommeren fra juli og utover, så myter endene fjærene og får en periode med en overgangsdrakt før vinteren, denne kalles for eklipsedrakt. I den perioden blir hannens ellers gule nebb lysere i fargen og får i tillegg et grå/blå/grønnaktig slør. I tillegg får man de unge hanner som også kan ha avvikende farger inntil den får det velkjente knallgule nebbet. Til andre tider av året kan slitasje føre til at nebbplatene mister litt av sin tydelige gulfarge."

Hjemmeside - Blogg

#9 IJ Aag

IJ Aag

• Medlemmer
  • 452 Innlegg:

Skrevet 16 november 2010 - 09:37

Stokkanda som har tungen ut av undernebbet er "still going strong". Her er et bilde jeg tok i begynnelsen av november 2010.

Andrik med tungen ut.jpg

Hjemmeside - Blogg

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere