Gå til innhold

Foto

Hagefuglkonkurransen 2011

• Logg inn for å svare
17 svar på dette emnet

#1 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 104 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 11 januar 2011 - 12:31

Nå starter hagefuglkonkurransen 2011

Det er ingen premier, utenom heder og ære. Fjorårets vinner var Kari! Det er om å gjøre og se flest forskjellige arter i hagen i løpet av 2011 (man kan ta med dem man har sett hittil i år). Hvor stort område rundt huset (eventuelt område rundt leilighetsbygg eller annet man bor i) man regner som hage, bestemmer man selv, men fortell hvor stor hagen er sånn cirka. Lag gjerne en presentasjon av hagen i en egen tråd (gjerne med bilder), som du kan linke til her i konkurransetråden.

For å bli med i konkurransen må man enten linke til ei liste på artsobservasjoner.no over artene man har sett i hagen, eller skrive her hvilke arter man ser. Har du få fugler i hagen, så bli med likevel!

Har man registrert hagen som lokalitet på artsobservasjoner, kan man prøve å finne lista ved å gjøre følgende:
- Logg inn
- Velg Statistikk i menyen øverst
- Velg Topplister under Personlige lister
Da ser man til høyre en liste over hvilke lokaliteter man har registrert flest arter. I stedet for å venstreklikke på hagen, så høyreklikk for å åpne hagen i et nytt vindu. Når man åpner lokaliteten i et nytt vindu, vil adressen til siden vises, og man kan da kopiere den og lime den inn her.

Finner man ikke hagen sin på topplista, gjør man slik:
- Velg Vis funn i menyen øverst.
- Velg Region. Søk på lokalitetsnavnet til hagen og velg dette.
- Velg Presenter funn i menyen øverst (Pass på at det står 2011 ved Ditt valg). Høyreklikk på "Artsliste" og åpne den i et nytt vindu. Deretter kan man kopiere adressen til lista og lime den inn her.

Har man noen spørsmål eller meninger om konkurransen, så post dem i denne tråden.

Jon Olav, moderator fugleforum.no

#2 Kari

Kari

Aktivitetsgrad: Havelle

• Medlemmer
  • 238 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne

Skrevet 12 januar 2011 - 15:39

Kjempeflott! Gleder meg til å se hva som dukker opp i hagene rundt omkring.

Her har vi foreløpig hatt 15 arter:
  • Gråspett
  • Sidensvans
  • Løvmeis
  • Granmeis
  • Svartmeis
  • Blåmeis
  • Kjøttmeis
  • Trekryper
  • Nøtteskrike
  • Skjære
  • Kråke
  • Grønnfink
  • Gråsisik
  • Dompap
  • Gulspurv

Kanskje lettest at man oppdaterer denne listen vha redigering?

16. Spurvehauk
17. Ravn

--

Ikke hagefugl, men observert på gården. Den skal altså ikke telle med i listen over inntil den eventuelt kommer i hagen.

- Lavskrike
- Orrhane (like utenfor gjerdet til hagen.... Kan jeg flytte ut gjerdet?)
Har et vidt interesseområde, begrenset aktivitetsområde og skriver bloggen Kattene mine lager engler i sneen.

#3 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 104 Innlegg:

Skrevet 13 januar 2011 - 15:13

Da leder du over meg i år og! Har så langt sett åtte i hagen (kråka og skjæra har enda ikke kommet seg på lista): http://artsobservasj...&lokalid=124743

Flotte bilder du har lagt ut på artsobservasjoner av gråspetten og sidensvansen. Sistnevnte hadde glemt å tørke seg rundt nebbet ser jeg! :)

#4 Kari

Kari

• Medlemmer
  • 238 Innlegg:

Skrevet 13 januar 2011 - 19:32

Humre - ja den stakk hodet godt ned i snøen og kom opp slik som det. Kanskje den spiste snø?

Men du har gråspurv! De finnes borti bygda, men ikke her. Det er fugler som man virkelig kan bli glad i. Vokste opp med gråspurv "over alt" i Tønsberg, men siden har jeg sjelden sett dem dessverre.
Har et vidt interesseområde, begrenset aktivitetsområde og skriver bloggen Kattene mine lager engler i sneen.

#5 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 104 Innlegg:

Skrevet 17 januar 2011 - 12:02

Kjempefine bilder på bloggen din. Ja, kanskje den skulle slukke tørsten med litt snø ja, om det da ikke var et veldig smakfullt bær den hadde mistet i snøen!

Trivelig med gråspurvene og småpratingen deres. I det siste har de vært ofte på besøk, men tror de tilbringer mer tid hos noen andre i nabolaget her. Bruker å høre dem, men er ikke helt sikker på akkurat hvor de er. Har ikke vært å tittet så mye i hagene til naboene! :)

#6 Kari

Kari

• Medlemmer
  • 238 Innlegg:

Skrevet 19 januar 2011 - 11:26

For et par dager siden var også spurvehauken innom :-). Jeg satt innenfor vinduet med kamera siktet inn på rett punkt. Men på full zoom så kameraet "så" bare en gulspurv på bakken. Jeg hadde ikke en sjans til å zoome ut fort nok til å knipse hauken. Istedet så jeg storøyd over kameraet på det lynraske angrepet og et par sveip innimellom foringstrærne våre. Aner ikke hvor det ble av gulspurven, men den ble i hvertfall ikke tatt. Intet bytte denne gangen, såvidt jeg kunne se.

Vi har såpass ofte enten spurvehauk eller hønsehauk innom at jeg nesten synes det er rart at vi aldri ser dem ta noen. Det spørs om de snapper dem nedi skogen etter å ha jaget dem ned dit.

#7 CorvusCorax

CorvusCorax

Aktivitetsgrad: Tårnseiler

• Medlemmer
  • 72 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2011 - 00:52

Den her hopper jeg med på. :)

Hagen min er en gressåker som har blitt brukt av bønder før i tiden, den er ca.10 mål.
Elva renner veldig nært hagen min og ved elva er det en del trær og busker, så jeg kaller det også for hagen min. :)

http://www.artsobser...rsamlkod=201100

#8 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 104 Innlegg:

Skrevet 30 mai 2011 - 09:20

Kjempebra, da har vi nok deltakere til å fylle opp pallen! ;) Du må jo registrerer brushanene du så og ja, eksotiske hagefugler.

Jeg har for øvrig flyttet fra leiligheta ved den forrige hagen jeg har lagt inn her, skal legge inn ny når jeg finner et permanent sted å bo.

#9 CorvusCorax

CorvusCorax

• Medlemmer
  • 72 Innlegg:

Skrevet 31 mai 2011 - 01:09

Bare 3 stk. som deltar? Jaja, bedre sjanse å vinne da. :)

Nå har jeg oppdatert listen, fikk blant annet besøk av årets første løvsangere i går. (30.mai)

http://www.artsobser...&lokalid=160891

#10 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 104 Innlegg:

Skrevet 16 februar 2012 - 10:35

Selv om deltakelsen ikke ble særlig høy, så må vi vel kåre en vinner i hagefuglkonkurransen for 2011 og! :) Vinneren av 2010 ble Kari med hele 49 arter, hun hadde 12. januar 2011 allerede hatt 15 arter i hagen, og har siden plusset på 2 til. Regner med at hun har hatt mange flere siden da, men jeg tar bare med de som er registrert i tråden. CorvusCorax vant dermed gullmedalje med 18 arter! Kari fikk sølvmedalje med 17 arter, og jeg vant bronse med 12 arter! Gratulerer til alle deltakerne! PS: Det er kun heder og ære man får, så medaljene finnes kun i fantasiverdenen.

#11 CorvusCorax

CorvusCorax

• Medlemmer
  • 72 Innlegg:

Skrevet 16 februar 2012 - 11:41

Vant jeg? Wohoo!! "kun" heder og ære sier du? Det er jo mer enn nok sier jeg! :P
Og dessuten er medaljene utrolig fine siden det er i fantasiverden! B)

Blir det konkurranse i år også? :)

#12 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 104 Innlegg:

Skrevet 16 februar 2012 - 18:36

Ja, du får passe godt på medaljen. Om det skal bli konkurranse i år og, må det bli mer folk med. Denne tråden har jo fått nesten 1000 klikk, så litt interesse er det vel? Kanskje vi kan gjøre noe annerledes? Om tilsammen fem personer medregnet oss to melder interesse, så legger jeg ut en ny tråd med Hagefuglkonkurranse 2012... :)

#13 CorvusCorax

CorvusCorax

• Medlemmer
  • 72 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 10:26

Nei blir nok ikke noe konkurranse i år.

Jeg synes det er liten interesse for hele forumet, jeg mener det er ikke mye som skrives eller det legges ikke så veldig mange bilder hit, da får man nøye seg med å se fuglebilder på flickr. :)

#14 Jon Olav Larsen

Jon Olav Larsen

Moderator

• Moderatorer
  • 1 104 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 18:59

Pøh, alt for mye bilder på flickr... :P Den siste måneden har det vært nesten 90 foruminnlegg og nesten 250 bildekommentarer her, men hadde seff vært moro med enda mer aktivitet på forumet. Feltornitologene som har et interessant forum jeg regelmessig besøker, har til sammenligning hatt 3 foruminnlegg og 0 bildekommentarer siste måneden såvidt jeg kan se.

#15 CorvusCorax

CorvusCorax

• Medlemmer
  • 72 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 20:27

Hehehe, du sier noe der, det er utrolig masse bilder på flickr!

Så det har vært såpass mye aktivitet ja? Det er jo egentlig ganske bra, så jeg tar tilbake det jeg sa om lite aktivitet på forumet. :rolleyes:

#16 Stein Arne Jensen

Stein Arne Jensen

Aktivitetsgrad: Kongeørn

• Medlemmer
  • 809 Innlegg:
  • Interesser:Musikk og foto - spesielt når jeg kan kombinere det.

Skrevet 18 februar 2012 - 10:50

Nei blir nok ikke noe konkurranse i år.

Jeg synes det er liten interesse for hele forumet, jeg mener det er ikke mye som skrives eller det legges ikke så veldig mange bilder hit, da får man nøye seg med å se fuglebilder på flickr. :)

Du er hjertelig innom photostreamen min: http://www.flickr.co...teinarnejensen/

Finner jeg deg der?
Stein Arne

#17 CorvusCorax

CorvusCorax

• Medlemmer
  • 72 Innlegg:

Skrevet 18 februar 2012 - 13:38

Du er hjertelig innom photostreamen min: http://www.flickr.co...teinarnejensen/

Finner jeg deg der?

Var en liten tur innom streamen din og der var det masse fine bilder, jeg skal nok se alle bildene etterhvert.

Ja du finner meg på flickr, men der er det foreløpig lite bilder og faktisk ingen fuglebilder. http://www.flickr.com/photos/llhaetta/

#18 Stein Arne Jensen

Stein Arne Jensen

Aktivitetsgrad: Kongeørn

• Medlemmer
  • 809 Innlegg:
  • Interesser:Musikk og foto - spesielt når jeg kan kombinere det.

Skrevet 19 februar 2012 - 10:25

Vil nå kalle kråker for fugler da - selv i motlys B)
Stein Arne

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere